CARA MENGUBAT SAKIT KEPALA YANG KRONIK

 
 
 
 
Since umur saya meningkat 30-an ni, yang paling ketara ialah bab2 kesihatan makin menurun. Sama ada kurang menjaga pemakanan atau tak menitikberat kuantiti pemakanan, jadual pemakanan, waktu tido,  pasal kesihatan..atau faktor keturunan pun mungkin boleh jadi penyebab. 
 
Dalam banyak2 masalah tu, antara yang saya paling tak tahan ialah sakit kepala/migrain. Mula2 dulu saya ingatkan sakit kepala biasa. So boleh tahan lagi. Tapi lama2 makin teruk...sampai berdenyut2..sakit dari tengkuk sampai tengah kepala. Lepas buat pemeriksaan beberapa kali, rupanya ada darah tinggi. Since dari tu jugak, kerap kene migrain. Masa tu mmg tak ambik lagi ubat darah tinggi. Doc ade kasik, tp masa tu rasa cam takde keperluan nak makan ubat darah tinggi.
 
Lama kelamaan, migrain jadi makin teruk. Boleh kata dalam seminggu, memang akan kene migrain dlm 3-4x. Azab nak menanggung, nak2 kalo kene kat pejabat. Rasa nak muntah, rasa cam nak baring or balik rumah tapi dah kat opis..sekali sekala boleh la kalo nak baring dlm surau @ bilik fail. Kalo selalu sangat, takut orang pandang lain plak. Dulu2 dengar orang kene migrain, saya selalu terfikir apa rasa kene migrain. Sakit sangat ke..teruk ke... tak dapat imagine bila kawan2 dok cakap dorang kene migrain. Cuma tumpang simpati jer..

Tapi bila diri sendiri kene..baru la rasa betapa azabnya bila datang migrain. Masa tu ubat migrain cumalah pain killer, mandi kepala, jirus air ais, pastu sapu minyak angin kat kepala banyak2 & celah2 rambut..pastu tido. Tapi lama2 cam rasa dah tak tahan.. Pastu teringat pasal darah tinggi. Rasa cam ada kaitan dengan darah tinggi sebab family saya takde yang jenis migrain ke ape.. cuma ada darah tinggi jer..tp dorang takde plak dengar yang memanjang sakit kepala cam saya.

Sejak dari tu, saya makan ubat darah tinggi walaupun kadang2 terskip jadual.. dan saya perasan lepas beberapa bulan makan ubat darah tinggi tu, migrain saya kurang. Kadang2 seminggu sekali..dan yang paling rasa bersyukur sangat...kdg2 sebulan sekali jer kene.. kira oklah berbanding dulu2. 
 
Lepas ni saya nak try amalkan cam petua kat bawah ni. Kot berkesan. Semoga memberi manfaat kepada semua. :)



Post a Comment

0 Comments