> BISKUT CONFLAKES MADU BERACUN

 
 
 
 
Assalam...Ya ampunnn!! Banyaknya hutang resepi saya pada kawan2 FB.. Hari tu masa dekat2 nak balik, saya just share gambar2 kek & biskut yg saya buat...tp resepinya saya x sempat nak taip sbb kebanyakkan resepi yg ada kat saya adalah resepi manual aka yg ditulis lam buku buruk hasil warisan zaman buta IT dulu..hahaha... terutama Kek Lumut dan Kek Belacan..
 
Dah lam flight otw ke Sarawak, baru saya teringat akan permintaan kawan2 saya. Allahhh... rasa bersalah sangat. Bila dah balik raya kat sana, xde lah resepi nak bagi.. Antara resepi yang kawan mintak hari tu, ialah Biskut Conflakes Madu Beracun. Beracun..??? Saje jer kasik gempak..hhahah!! BTW, resepi ni saya google2 dlm internet tp sbb byk sangat resepi dia...so saya try buat sukatan dia ikut sesuka hati saya sendiri. Ade bahan yg saya sesaje taksengaja nak tambah sbb time pergi kedai, terjumpa yg dirasakan sesuai, terus saya masukkan lam semekut tu. 

 
 
 
Resepi Biskut Conflakes Madu Beracun - nama x hengat hahah!!

         1)    1 kotak Jumbo Pack Kellogg’s Conflakes (500gm) – diramas sederhana hancur

         2)    1 cawan kismis hitam & kuning – dicincang

         3)    ½ cawan ceri merah + hijau – dicampur sekali

         4)    ½ cawan kuaci labu – yg siap dibuang kulitnya
 
         5)    ½ cawan kacang tanah – digoreng tanpa minyak, buang kulit & cincang

         6)    ½ cawan bijan – kalau perlu

         7)    Mentega – secukupnya (saya agak2 jer dlm stgh buku camtu)

         8)    1 botol madu Polleney – guna secukup rasa..agak2 dlm 3-4 sudu mkn)
 
         9)    Gula perang – 2-3 sudu (kalau perlu)

         10)  Paper cup – secukupnya.


CARA-CARA MEMBUAT:

          1  )    Panaskan butter dengan api kecil sampai cair, masukkan madu & gula perang, kacau  
                sebati kemudin tutup api.

         2)        Masukkan Cornflakes, kismis, ceri, kacang tanah & kuaci tadi. Kacau sebati.

         3)    Sudukan bahan tersebut & masukkan dalam papercup. Tabur bijan diatasnya sesuka hati.

         4)    Bakar dlm oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu dengan suhu 180’c selama 10-25 
             minit. *saya biasanya test bakar 3-4 ketul dulu utk sesuaikan dengan suhu & masa*  
 
         5)    Bila dah masak, keluarkan & sejukkan terlebih dahulu sebelum dimasukkan ke dalam bekas 
            kedap udara.


    * memandangkan saya buat sorang2, biasanya adunan / bahan tu saya buat dlm kuantiti     
     sikit2 jer supaya cornflakes yg siap digaul tadi x cepat mengeras/melekat2. 
    Time tgh panas  & still berderai tu baru senang skit nak sudukan dlm papercup. Dah habis, 
     baru buat balik *


 Layan gambar kat bawah nih ;)



 *abaikan meja yg bersepah tu, masa ni saya mmg tgh pulun wat semekut 
sesambil mengukus kek kat blkg dapur*








Alhamdulillah, hasilnya dapat 3 bekas..1 bekas kasik adik ipar utk bwk blk Kelantan,
1 bekas utk bawak balik Sarawak dan........
1 bekas lagi dlm perut...kami..hahah!! 

Selamat mencuba..!!!!!!!!!!
 

Post a Comment

0 Comments